Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 5 kwietnia 2021

MARCELA SAFTIUC - ''Ce s-a dus, s-a dus'' (z 2008 r. na płycie, ale inspirowane dawnym rumuńskim folkiem) - SIŁA INSPIRACJI Wieczernikiem Flakara i możliwościami odbioru fal AM

 I po raz kolejny można powrócić do cyklicznego odbioru na falach średnich możliwego w sporej części Polski porą wieczorno-nocną. Zachwycając się kolejnymi nowo odkrytymi perełkami rumuńskiej muzyki nieznanej nawet przez kogoś od lat głęboko siedzącego w temacie. Oferta programowa rumuńskich państwowych stacji lokalnych, jak i ogólnokrajowych jest ogromna. Niemal każdy większy ośrodek miejski posiada własną, średniofalową stację nadawczą dużej mocy. Przykładami są m.in. Jassy (nadajnik Letcani - aż 400 kilowatów, dzięki czemu regularnie i stabilnie odbierane w centrum RP), Kluż - Napoka, Konstanca, Timisoara, czy Oltenia-Krajowa. Mnogość dostępnych kanałów idzie w parze z szeroką gamą prezentowanych audycji autorskich - przygotowywanych fachowo, starannie, z pełnym przekonaniem, merytoryczną wiedzą, pasją, po prostu w dawnym, dobrym stylu. Wbrew temu, co mówi się o nas - o rzekomej nieopłacalności nadawania na zakresach AM. Rumuni od lat najlepiej stale przeczą tej wyssanej z palca tezie. W Radiu Jassy na częstotliwości 1053 kHz należy polecić niedzielne wieczorne pasmo Hiturile Radio Iasi (polski czas godz. 19 - 21, czyli do nocnego wyłączenia przekaźnika), sobotnią Listę Przebojów Top 20 Radia Jassy (godziny 19 - 21), a także poranne pasma między 5 rano do szóstej. Zaś słuchając wczorajszego wiosenno-zimowego wieczoru RRA (Radia Romania Actualitati) natrafiłem na kolejną perełkę, jaka wykiełkowała w kręgu zwanym

Wieczernik Płomienia (bądź też równoznaczny termin Płomień Wieczernik - z rumuńskiego Cenaclul Flacara, wymowa Czenaklul Flakara) był zjawiskiem kulturowym zaistniałym w latach 1973-85, a określanym jako jeden z największych fenomenów o charakterze artyzmu najwyższych lotów i form w nowej, współczesnej, nowożytnej erze rozwoju rumuńskiej tradycji kulturotwórczej. Miano głównego inicjatora, kreatora i myśliciela całego szerokiego środowiska muzyków, autorów i twórców literackich, czy muzycznych zwykło się przypisywać poecie Adrianowi Paunescu. Historiami przez niego kreowanymi inspirują się twórcy filmowi i muzyczni w Rumunii obecnej doby, czego przykład mamy tutaj LINK

Jedną z wielkich postaci tego ogniska artystycznego obok takich sław jak Mariana Gheorghiu, czy Ducu Bertzi (nie byli oni zaangażowani bezpośrednio w dzieło, a jedynie pod koniec brali udział w wydarzeniach przezeń organizowanych, a także później np. w latach 90. XX wieku). 

Muzyka tworzona przez zaangażowanych w Wieczernik Flakara jest mieszanką rumuńskiego folku i rocka (najczęściej progresywnego, ale i też takiego w wersji soft z duża ilością brzmień gitarowych z uwagi na folkowe wykorzystywanie klasycznej). 

Păunescu wprowadził dzięki inicjacji działalności wieczerniki w Rumunii ruch tak zwanego ''flower power'' (z ang. ''dzieci kwiaty'' - luźno inspirowany pośród Karpat ruchem hippisowskim z Europy Zachodniej, aczkolwiek bez wszystkich jego przykrych konsekwencji natury moralnej, czy obyczajowej)

 Poprzez historyczne, od zawsze zakorzenione na tych ziemiach dawne inspiracje muzykę ludową, wzbogacano ją niejednokrotnie o np. rockowe elementy, szybko implementując do rumuńskiej przestrzeni. Adrian Paunescu był szeroko wspierany przez artystów takich jak Florian Pittiș , George Stanca czy Dorin Tudoran , którzy później zostali członkami Flakary.

Pierwsze trajektorie wieczernika skierowane były w stronę poezji, ale wraz z popularyzacją muzyki inspirowanej ludowością wśród Rumunów członkowie Flacăry skupili się na płaszczyźnie muzycznej z pewną szkodą dla poetyckiej.

Wielu artystów przeszło przez wieczernik, wyrastając na prawdziwe „gwiazdy”, które szturmem podbiły rumuńską scenę muzyczną. Większość artystów zadebiutowała w Klubie A, klubie założonym w 1969 roku przez studentów Wydziału Architektury Uniwersytetu w Bukareszcie. Właśnie tu debiutowali m.in. Nicu AlifantisAnda CălugăreanuMircea Vintilă, itd. 


Wielu z nich gości do dziś z posiadanym repertuarem na falach eteru rumuńskich częstotliwości AM (f. średnie) państwowego Radia Romania Actualitati (Aktułalitet). 

W każdą niedzielę pomiędzy godz. 21:30, a 23 polskiego czasu można z powodzeniem - dzięki nocnej propagacji - odbierać program Omul Cu Chitara (czyli chłopak z gitarą) prowadzony przez Mihaia Cosmina Popescu oraz Ducu Bertziego. Ten ostatni wspomniany już parę akapitów temu ciągle czerpie z dokonań wiadomego Wieczernika. Stale jest aktywny twórczo, będąc w świetnej formie wokalnej oraz ogólnej - psychofizycznej. Koncertuje, coveruje i prowadzi cykliczną audycję radiową. 

Prezentowana urokliwa kompozycja z dominującymi dźwiękami fletu prostego oraz gitary klasycznej pochodzi z długogrającej płyty kompaktowej, wydanej w 2003 roku nakładem wytwórni Electrecord. Znalazło się na ścieżce siódmej. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz